pondělí 21. ledna 2013

Žízeň po životě

Původně jsem hledala knihu o Charlesi Darwinovi, a tak jsem objevila Původ od Irvinga Stona - dílo, které je věnováno právě slavnému anglickému přírodovědci. Protože tou dobou ale nebyla kniha v češtině ještě vydána (vyšla na podzim 2012), podívala jsem se ze zvědavosti, co dalšího Irving Stone napsal - a Žízeň po životě mi svým zvláštním názvem hned padla do oka. Když jsem zjistila, že vypráví životní příběh mého oblíbeného malíře - Vincenta van Gogha - neváhala jsem a objednala ji.
Děj začíná v době, kdy se mladý Vincent živí jako prodejce obrazů, pokračuje jeho kariérou duchovního až k bodu, kdy se rozhodne stát se malířem. Největší část knihy je pak pochopitelně věnována přibližně deseti letům, kdy se cvičil v kreslení, v akvarelech a konečně i v malbě. Příběh končí jeho smrtí (to není žádný spoiler - není snad překvapením, že Vincent van Gogh zemřel). Do větších podrobností zabíhat nechci, abych případné čtenáře neochudila o momenty překvapení.
Kniha byla napsána poměrně krátkou dobu po smrti Vinceta van Gogha a autor se při její přípravě setkal i s lidmi, kteří ho skutečně znali. Vyprávění je tedy z velké části věrné pravdě, jak se dozvíte i z doslovu.
Příběh je napsán velmi poutavě a zvláště ke konci, kdy se čím dál více projevovala malířova choroba, mi opravdu běhal mráz po zádech.
Nádherné čtení o úžasně talentovaném člověku!
A jen tak mimochodem, pod stromečkem jsem našla tu knihu o Darwinovi, tak o ní zase někdy příště!

kosmas.cz

en.wikipedia.org

2 komentáře:

  1. Už jenom ta obálka vypadá lákavě... a což teprve životní příběh van Gogha. Nedávno jsem dočetla biografii Fridy Kahlo a mám docela chuť pustit se do dalších knih o životě slavných, zejména malířů, protože mám hrozně ráda, když autor knihy oplývá bohatou slovní zásobou a popisuje malířovy obrazy. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Co se týká popisných částí - v téhle knize se mi nejvíc líbilo, když líčil okolní krajinu a jak podle ní Vincent van Gogh míchal a vybíral barvy... připadala jsem si, jako bych tam byla :).
    Na knihu o Fridě Kahlo jsem se u tebe na blogu dívala, vypadá zajímavě!
    Jinak z historických románů o slavných mám ráda ty od Liona Feuchtwangera - rozhodně doporučuji.

    OdpovědětVymazat