pondělí 14. ledna 2013

Setkání s Annou Kareninou

kosmas.cz

Vdaná žena si najde milence, uteče s ním a nakonec skočí pod vlak. Tak asi tolik jsem toho věděla o této knize, než jsem se rozhodla si ji přečíst. Jak jinak, než v zimě jako v Rusku :). 
Samotný nákup díla byl provázen celkem vtipnou peripetií, kdy jsem si omylem objednala převyprávěné zkrácené vydání. Naštěstí se mi povedlo objednávku ještě změnit. A doteď je mi záhadou, jak se z devíti set stran stane dvě stě.
Jak už jsem zmínila, je to kniha objemná (koupila jsem si kvůli ní i větší kabelku). První polovinou jsem ale proletěla jak nic, děj mě dokonale vtáhl. Jakmile se však víceméně vyřešila jedna z vedlejších zápletek, která mě ale bavila nejvíc (Kitty a Levin), začalo se mi to nějak vléct a zatímco na stranu cca šest set jsem se dostala během tří týdnů, zbytek mi zabral přes dva měsíce..
Teď už vím, že mé povědomí o ději Anny Kareniny bylo velmi ubohé. Není to jen příběh jedné ženy. V knize se prolíná několik dějových linek, které nabízejí poměrně vyčerpávající popis života jedné společenské vrstvy v Rusku v té době. A jak už víte, ta hlavní, podle které se kniha jmenuje, nebyla tou, která mě zaujala nejvíce. Příběh Kitty a Levina (vlastně hlavně Levina) je mnohem barvitější a méně přímočarý. Víc k tomu psát nebudu pro případ, že byste se to chystali číst.
Co se týká samotné Anny, dvě třetiny jejího příběhu mi v hlavě pořád naskakovala jiná kniha – Paní Bovaryová. Ale opravdu jen první dvě třetiny. Obě sice žily v nešťastném manželství, obě byly nevěrné a obě si nakonec sáhly na život (úspěšně). Tím ale podobnost končí. Anna Karenina románek s Vronským nevyhledala záměrně, ba naopak – chvíli (ale fakt jen chvíli) se mu bránila. A také – do svého milence si nepromítala veškeré své zpackané životní naděje. Annu Kareninu vidím jako ženu vyzrálejší a – paní Bovaryová promine – chytřejší. A nakonec ji nezahubil strach ze společenského znemožnění, nýbrž její láska k Vronskému, která byla silnější než ona.
Přestože se mi tato kniha velice líbila a peněz do ní investovaných určitě nelituji, musím se přiznat, že se mi docela ulevilo, když jsem ji konečně po třech měsících zaklapla a schovala do knihovny. Přece jenom, tahat  s sebou věčně takový kolos není žádná sranda ;).
A co vy? Četli jste Annu Kareninu? Chystáte se na to? Anebo jsem vás dokonale odradila?

Žádné komentáře:

Okomentovat